Ексклюзив

«Гадаю, що Динамо, Дніпро-1 і Зоря точно не підуть на XSport, шансів – нуль»: гендиректор Руху Дедишин про пропозицію від телеканалу Колесникова

2707
Антон Терехов
6 голосів
Колаж: «УФ»
Генеральний директор ФК Рух Ігор Дедишин в ексклюзивному інтерв'ю для «УФ» розповів про те, як за 11 днів до старту УПЛ у суперечку трансляторів втрутився новий гравець.

Клуби УПЛ уже багато сезонів не можуть домовитись про оптимальну схему трансляцій матчів ліги. У понеділок, 17 липня, представники 13 команд (без Динамо, Дніпра-1 та Зорі) зібралися онлайн. Несподіваним пунктом програми виявилася пропозиція телеканалу XSport. Медіаресурс Бориса Колесникова, незважаючи на існування проекту УПЛ ТБ, зумів зацікавити багатьох.

Про недоліки проекту XSport, відсутність конкретики, фінансової моделі, нульові шанси створити повний телепул, переваги проекту УПЛ ТБ і готовність Руху вкласти в нього понад мільйон доларів в ексклюзивному інтерв'ю для сайту «Український футбол» розповів Ігор Дедишин.

«Ніяких розрахунків, жодних гарантій, нуль конкретики та заявка на права на п'ять років»

- Ігоре Михайловичу, сьогодні були позитивні зрушення у питанні об'єднання клубів?

- Складно сказати. Ще минулого тижня перед вихідними 10 клубів із 16 були за створення УПЛ ТБ. За вихідні ситуація кардинально змінилася, бо з'явився телеканал XSport. Запропонував, як на мене, незрозумілу та недороблену модель.

- І що ж вони пропонують?

- Вони беруть всі витрати на виробництво трансляції на перші півроку. Включено чи 10, чи 13 клубів, бо одразу повернулись в пул три клуби ‒ Кривбас, Верес та Колос, які ще в п’ятницю були проти УПЛ ТБ.

Перші півроку транслюються безкоштовно. А вже навесні XSport запускає свою ОТТ-платформу і там за системою PPV (пей-пер-в'ю ‒ плата за перегляд, ‒ прим. «УФ») хочуть продавати і матчі, і пакети матчів.

- А коли та як вони збиралися заробляти?

- З весни, і приблизно так. Вони, скажімо, зібрали з ринку 200 000 доларів. 15% вони забирають собі на покриття витрат. А 85% – віддати клубам.

Але є одне але. Якщо 15% не покривають витрат на виробництво трансляцій, XSport бере собі від доходів більше. А якщо телеканал витратив більше, ніж заробив, то клуби взагалі не одержують жодної копійки.

Що буде на другий і третій рік – не ясно, але вони, до того ж, наполягають на варіанті контракту 3+2, тобто клуби надають права на три роки, з можливістю продовження договору ще на два.

- А скільки XSport має намір інвестувати в проект?

- Не відповіли, у них немає таких розрахунків. Коли це почне приносити гроші клубам – теж не кажуть. Це недоопрацьований проект, до якого питань набагато більше, ніж відповідей.

На багато запитань представник XSport взагалі не міг сказати нічого. Відповідав, або що він зараз не готовий, або що це комерційна таємниця, треба порадитись і ще обговорити.

«XSport з'явився як чортик з табакерки»

- Це взагалі нормально, якщо телеканал виходить із пропозицією менш ніж за два тижні до старту сезону, та й ще, як ви кажете, із досить сирим проектом?

- Це дуже дивно, що з бухти-барахти як чортик із табакерки з'явився телеканал XSport. З незрозумілою моделлю, з незрозумілою пропозицією. Просто – віддайте нам права на три роки, а ми вас зробимо десь, колись можливо багатими. Ось так це виглядало.

Видно було, що та людина (за повідомленнями інсайдерів виступав директор XSport Олег Шадрунов, ‒ прим. «УФ»), яка представляла проект, далеко не до кінця розуміє предмет і дуже поверхово розуміється на реаліях ринку та у предметі обговорення. Не хочу його ображати, розумію, що для нього самого це, мабуть, було несподівано. І він не був готовий до кінця. І змушений був відбиватися перед усіма клубами.

Після презентації були питання-відповіді. На переважну більшість питань не було жодних чітких та конкретних відповідей, або взагалі не було відповідей.

- А що клуби?

- Дивно, що клуби, які ще в п’ятницю були за УПЛ ТБ, вчора висловилися за перехід на XSport. Але зважте, що рішення приймали менеджери клубів. Думаю, внутрішня дискусія в клубах ще відбуватиметься. І фінальні рішення будуть лише в середу.

- А ваша позиція?

- Ми займаємо категорично іншу позицію, послідовно стоїмо на позиції створення УПЛ ТБ, створення власного продукту, власного виробництва та дистрибуції. Хочемо, щоб Ліга самостійно створювала продукт, розвивала його і на зрозумілих всім учасникам ринку умовах його реалізовувала.

Для прикладу, компанія Кока-Кола самостійно виготовляє свій напій. Вона відповідає за те, якою є якість напою, якою має бути колір кришечки, що має бути написано на етикетці. Тобто, вона відповідальна за увесь виробничий цикл. А далі Кока-Кола надає свій продукт під реалізацію. Вона розвозить його в різні супермаркетами і ви можете купити Колу в «Сільпо», «АТБ» чи «Великій кишені» за одну й ту саму ціну. І якість цього продукту усюди однакова. Бо відповідає за це конкретний виробник. Ось так ми хочемо, щоб було і в футболі. Щоб і клуби, і вболівальники знали і розуміли як цей процес влаштований і хто за що відповідає. Відкритість та прозорість ще нікому ніколи не зашкодила. 

«Рух готовий виступити головним інвестором УПЛ ТВ»

- Якою є ваша модель продажів через УПЛ ТВ?

- В перспективі йдеться про мультиплатформенність та власну ОТТ-платформу, яка належатиме клубам. В Україні є кілька ОТТ-платформ та сервісів – Мегого, Sweet.tv, Kyivstar.tv, Vodafone.tv, Воля, Сетанта. Тепер знаємо, що з’явиться OTT XSport. Фактично я перерахував усіх учасників ринку. Тому Ліга може пропонувати свій продукт, який буде виготовляти УПЛ ТБ, на рівних умовах усім учасникам ринку. 

ОТТ-сервіси нічого не витрачають на товар. Лише заробляють. Розміщують продукт у себе. Люди заходять, купують контент. Ви нам віддаєте 85%, 15% собі як комісію, і все. Нічим не ризикуєте, нічого не інвестуєте, не вкладаєте. А просто отримуєте комісію від продукту, що створило УПЛ ТБ.

Відкрита, прозора, чесна модель, де всім буде зрозуміло хто, скільки і на чому заробляє.

- Вона запрацює одразу?

- Головна дискусія, звичайно ж, довкола того, як і що робити в перший рік. Відразу впроваджувати цю платну мультиплатформенну модель або ж через рік. Рух - за змішану модель, або за те, щоб зробити перший рік продукт максимально доступним. Зробити його в Ютубі та усіх інших доступних платформах й телеканалах. Можна цей контент віддати якомусь телеканалу, який має максимальне охоплення аудиторії.

Ставимо за мету – повернути футбол елітного українського дивізіону до порядку денного країни, держави та українських уболівальників, українських громадян. Зрозуміти, чи це цікавий продукт. Виміряти за перший рік його аудиторію. Популяризувати максимально наш продукт на всіх доступних платформах і телеканалах. А потім, коли ти зібрав аудиторію та зацікавив її продуктом, за допомогою маркетингових інструментів перенаправити цю аудиторію на ОТТ-сервіси, які будуть готові на платній основі продавати цей продукт. І ми побачимо, насправді він користується попитом, чи ні. За перший рік ми поміряємо ринок.

- Свою ідею ви готові забезпечувати фінансово?

- Це бачення, цю ідею запропонував Рух. Ми готові виступити головним інвестором цієї ідеї УПЛ ТВ. Не в чиїхось інтересах. Не на користь будь-якого приватного власника, XSport, або тієї ж Сетанти, де теж є приватні власники.

І, підкреслю, XSport готовий брати цей продукт лише ексклюзивно, тобто український футбол буде лише на одному телеканалі та на їхній же платформі, яка буде впроваджена з наступного року. Інші учасники ринку не матимуть продукту, тобто це повністю монополізовано та ексклюзивно буде на телеканалі XSport. Мені особисто це не подобається. 

Ще жодна монополія ні до чого доброго не призвела. Ні до створення ринку, ні до його розвитку, ні до заробляння грошей теж, як правило, не відбувається. Ми проти цієї монополізації. Виступаємо за те, щоб клуби на одних умовах були учасниками УПЛ ТБ, самі впливали на процес виробництва та просування цього всього. Їхній продукт та його успіх залежав тільки від них. А не від сторонніх організацій.

- Ваша модель забезпечує рівність клубів?

- Повна рівноправність клубів у тому, що стосується призначення менеджменту, коментаторів, формування редакційної політики. Якщо віддати XSport, то редакційна політика визначатиметься цим телеканалом. Кінцевим бенефіціаром та власником якого є Борис Колесніков та його родина. Це офіційно, а хто насправді стоїть за цим, і яка буде редакційна політика, можна лише здогадуватись, є питання до цього.

Тобто рішення про те, хто коментуватиме матчі, які будуть експерти у студії, як обговорюватимуть ці матчі тощо, це питання, які викликатимуть постійну печію у всіх клубів, якщо це буде віддано до рук приватного власника.

Ми ж пропонуємо модель, яка забезпечить рівноправність усіх клубів, і з погляду фінансів, і з погляду впливу на редакційну політику. Щоб усі клуби були однаково представлені на УПЛ ТБ. Рівні правила та права для всіх.

- Клуби були готові фінансувати УПЛ ТБ?

- Поки чіткої відповіді не було. Знову ж таки, вчора на зустрічі були присутні в основному менеджери клубів. Вони не можуть одразу самостійно прийняти рішення. Бо у них є свої керівники. Вчора був присутній Андрій Засуха. Він одразу підтримав ідею УПЛ ТБ саме в такому форматі. Колос сам зможе профінансувати свої домашні поєдинки і, можливо, долучиться до фінансування проекту в цілому. Знаю, що такий підхід поділяє і Металіст 1925. Тому не все так сумно з УПЛ ТБ. Треба з чогось починати. Немає чарівної палички, яка забезпечить клубам УПЛ світле майбутнє. Треба усе зробити самим. 

«Вартість трансляцій навіть лише для 10 клубів – більше 1 млн. доларів»

- Як швидко УПЛ ТБ зміг би стати успішним та самоокупним проектом?

- Від багатьох чинників залежить. Якщо у проект вступлять всі 16 клубів, то все може статись набагато швидше.

Але всі чудово розуміють, що якщо все-таки клуби зроблять вибір на користь XSport, то Динамо, Дніпро-1 і Зоря ніколи туди не зайдуть. Шансів – нуль, навіть – мінус нуль. Це суто моя думка.

А ось у проекті УПЛ ТБ шанси на об'єднання всіх клубів є. Не скажу, чи великі, але вони є.

І підтвердження цьому, імпульс від Динамо, Дніпро-1 та Зорі, які погодились віддати свої беттингові права у рамках загального пакету всієї УПЛ. Тепер ці права продаються на тендері всієї УПЛ, плюс ПФЛ, плюс футзал і т. д. І нехай сам ринок запропонує нам кращі умови. Це може бути гарною статтею доходів.

УПЛ ТБ дає шанси на об'єднання. Монополізація, як це пропонують XSport або раніше Сетанта, це нуль шансів на об'єднання. Ми - переконані адепти позиції, що потрібно робити УПЛ ТБ. Це єдиний вірний шанс для розвитку ліги та перспектива отримання прибутків від ринку. Відкрита, чесна та прозора модель.

- Сума, яку ви готові витратити на проект УПЛ ТБ, є значною для Руху?

- Якщо буде 10 клубів, то це 150 матчів. Середня вартість продакшну трансляції - від 6 500 до 8 500 доларів. Обчислити нескладно (975 000 – 1 275 000 дол). Ми готові профінансувати проект виробництва продукту з розрахунку 100 тисяч доларів на рік для одного клубу. Тобто, якщо обʼєднаються усі 16 клубів, то сума інвестиції складе 1,6 млн. доларів на сезон 2023/2024.

І ми ще хотіли б працювати над створенням хайлайтів, передматчевих та післяматчевих студій, студій у перерві, робити підсумкову програму та інший додатковий контент. Все, що працюватиме на наш продукт і просуватиме його. Крім того, якщо раптом виявиться, що клуби готові самі оплатити продакшн, то «Рух» готовий виділити додатково ще 500 тис. доларів на розвиток проекту і створення основних засобів для УПЛ ТБ (розробка ОТТ-платформи УПЛ ТБ, можливо,  придбання власної ПТС тощо).

- Понад мільйон доларів, значні кошти. Це рішення ухвалювалося важко?

- Це внутрішня кухня клубу. Усі обговорювали у вузькому колі, вислуховували аргументи одне одного.

- Можливо, клуби зацікавилися пропозицією XSport, бо телеканал одразу запропонував мільйон доларів?

- Не було такої цифри. Вони взагалі не називали жодних цифр. Вони казали, що покриють продакшн на перші півроку. Це все ще треба рахувати. Ще невідомо скільки туди зайде клубів та скільки у них буде матчів. 

Припустимо, це буде 10 клубів. У першому колі змагань вони зіграють по сім домашніх матчів – 70 матчів. У середньому по 7500 дол. Це максимум півмільйона доларів. Вони не готові дати відповідь на запитання, якими будуть інвестиції в цей проект. Чи робитимуть додатковий контент.

«Динамо, Дніпро-1 і Зоря точно не підуть на XSport, шансів – нуль, навіть – мінус нуль»

- Чому ж багато клубів погодилися? Можливо, XSport проводив якісь додаткові переговори перед зустріччю 17 липня?

- Очевидно, що вони проводили переговори. Наскільки мені відомо, із кількома клубами, яких вони переконували переходити в цей проект. Однак, наскільки мені відомо, після озвучення нашої пропозиції не все так однозначно в питання переходу клубів на XSport.

- Динамо, Дніпро-1 та Зоря знають, що Рух готовий взяти на себе ризики, пов'язані з УПЛ ТБ?

- У зустрічі брали участь 13 клубів, що думають у Динамо, Дніпр-1 та Зорі, мені невідомо. Але наголошую, ставлення до всіх буде однаковим і побудованим на взаємоповазі та рівноправності!

- Для Руху має значення, хто коментує його матч?

- Важливо, щоб це була кваліфікована, обізнана людина, глибоко в темі, не незаангажована і  ні від кого не залежала. Яка просто коментує саме те, що відбувається на полі. Прізвище немає значення. Головне, щоб редакційна політика нашого продакшну була побудована в інтересах усіх клубів та Ліги, а не когось з учасників процесу.

 

«УФ»: Додамо, що наші кореспонденти намагалися зв’язатися з топ-менеджментом XSport і навіть надіслали їм на ознайомлення список тем бесіди, проте інтерв’ю не відбулося. Ми готові вислухати й висвітлити позицію XSport у випадку готовності телеканалу говорити.