Євген Дикий: «Трансляції матчів УПЛ і студій – це основа, довкола якої можна розвивати інші програми і спецпроекти»
У стартових турах 2024 року в Української Прем’єр-Ліги була новинка для вболівальників. Вітчизняний футбол вийшов із зимового антракту та постав у всій своїй красі та неповторності в прямому ефірі. Всі вісім матчів туру транслювалися на більш як тридцяти різних платформах в Україні та світі. Теоретично це довоєнні охоплення за кількістю глядачів і точно той набір програм, який задали в минулому стандарти ТК Футбол 1/2/3. Тобто, вперше після повномасштабного вторгнення, крім, власне, показу футбольних матчів, відбулися студії-обговорення до початку та після завершення ігор.
В ексклюзивному інтерв’ю сайту «Український футбол» керівник Української Прем’єр-Ліги Євген Дикий розповів про перший досвід УПЛ-ТБ:
- як вдалося об’єднати аж 13 клубів у єдиному пулі трансляцій
- хто має вирішальний вплив на вибір коментаторів і експертів – і чи немає тут конфлікту інтересів
- що за факап стався з трансляцією матчу ФК Олександрія – Шахтар
- чи планується впровадження під час трансляцій просунутої статистики
- чи отримає УПЛ щось на кшталт «Футболу від УТН», «Голу» чи «Футбольного уїк-енду»
«Трансляції матчів і студій – це тільки початок. Плануються нові проекти, включаючи огляд турів»
– Передовсім, приймайте вітання: УПЛ-ТБ став реальністю, запрацював і видав перший продукт у вигляді шести із восьми матчів стартового туру весняної частини сезону. Як оціните цей перший досвід?
– Залишу оцінку за глядачами. А я хотів би, користаючись можливістю, подякувати всім клубам, які долучилися до нашого пулу трансляцій, щоб разом зробити УПЛ більш цікавою для потенційних інвесторів, спонсорів і рекламодавців. Звісно, ми ще на початку шляху. Як я й говорив, стартові тури проходять не без певних моментів щодо накладок картинки, проблем зі звуком.
Але УПЛ-ТБ також вчиться, робить висновки, тож продукт (під цим словом ми розуміємо, звичайно, якісні трансляції та додаткові студії й програми) надалі буде покращуватися та вдосконалюватися. Багато чого вдалося зробити, але критика приймається й уважно вивчається – щоб наш футбол показувався й пояснювався все краще.
– Які принципи були головними при формуванні УПЛ-ТБ?
– Ми відразу для себе визначили, що це повинні бути не лише трансляції матчів, а й додатковий продукт – студії, програми, спецпроекти. Хотіли централізувати виробництво, уніфікувати графіку, зробити постійне коло коментаторів і експертів. У підсумку те, що зараз є, – трансляції матчів і студій, – це та основа, довкола якої можна надалі розвивати колекцію програм і спецпроектів.
– Ми почули про трансляції матчів і студій до й після гри. А як щодо інших продуктів? Скажімо, чи планується той самий традиційний огляд туру, на кшталт «Футболу від УТН», «Голу» чи «Футбольного уїк-енду» із попередніх десятиліть?
– Розумію, про що ви. Так, швидкий, динамічний огляд туру із фрагментами всіх матчів, турнірною та бомбардирською табличками обговорювався та є в планах. Уже вийшли перші випуски.
Євген Дикий. Фото: Google
– Наразі у вас 34 майданчики трансляцій: вітчизняні та міжнародні OTT-платформи, супутникове телебачення, IPTV, аналогове та цифрове телебачення таких міст, як Київ, Харків, Одеса, Кропивницький, Подільськ, Горішні Плавні, Миргород, Пирятин, Прилуки. Але ж на традиційному ТБ – єдиний телемарафон, а таких спеціалізованих телеканалів, як ТК Футбол 1/2/3, більше нема. Це ж суттєва втрата в аудиторії, ні?
– По-перше, цей список не остаточний. Ми відкриті до співпраці, ведемо певні перемовини. Кожен, хто захоче транслювати УПЛ, зможе це зробити. Жодних штучних обмежень немає. Для цього сезону наше найперше завдання – це максимальне розширення аудиторії, щоб побільше людей змогло дивитися матчі VBET Ліги (Чемпіонату України з футболу).
Звісно, час, коли через коронавірусну пандемію та повномасштабне вторгнення вболівальники не могли дивитися футбол із трибун, мав свій вплив на, скажімо так, звичку стежити за матчами. Ситуація в країні така, що новини жорсткі й не до спорту, як багато хто каже. Це теж зрозуміло. Є й такий момент, що УПЛ втратила деяких зірок, і багато хто з наших улюблених футболістів і тренерів грає чи працює зараз у провідних лігах. Але в цілому зараз позитивна динаміка, наші клуби провели хорошу трансферну кампанію, є конкуренція та спортивна інтрига в змаганнях.
Тому в цьому плані я б сказав, що вже зараз УПЛ стає доступнішою та відкритішою для глядачів, і всі ми разом працюємо над тим, щоб аудиторія ставала все більшою.
«Останнє слово щодо коментаторів чи експертів не за клубами чи УПЛ, а за УПЛ-ТБ»
– Станом на сьогодні це ви просили потенційних партнерів у дистрибуції про співпрацю чи були й такі, хто звертався в УПЛ і на «плюси» з пропозицією транслювати український футбол?
– Звичайно, велику роботу ми провели з департаментом дистрибуції та розвитку мережі мовлення медіа групи 1+1 media, заслуга наших партнерів велика в тому, що є стільки шляхів для перегляду матчів і студій. Але при цьому є й інші приклади.
От із міжнародною ОТТ-платформою OneFootball ми проводили переговори й раніше, вони сумнівалися й оцінювали. А буквально після першого ж весняного матчу (ЛНЗ – Кривбас – 0:3) звернулися до нас із готовністю транслювати. Вони й стали 34-ю платформою – і п’ятою міжнародною поряд із Setanta Sports, LaLiga+, PANDA Interactive та GoNet. По всьому світу можна зареєструватися та мати можливість дивитися матчі УПЛ сезону 2023/24.
– Але серед потенційних трансляторів нема Megogo, яке транслювало УПЛ ще в минулому році. В чому тут справа: в меркантильній стороні питання чи можливому конфлікті інтересів із кимось із ваших дистриб’юторів?
– Я б не хотів обговорювати чутки та припущення, тому скажу просто: перемовини ведуться, ми відкриті до співпраці й будемо тільки раді, якщо така значна платформа з великим спортивним кейсом трансляцій з нами співпрацюватиме.
– Давайте згадаємо початок сезону: альтернативний пул трансляцій за участі Руху та Минаю, прогнозована відмова Динамо, Дніпра-1 та Зорі завершити співпрацю з «плюсами» заради єдиного пулу, в якийсь момент здавалося, що це все вже не об’єднати. Як вдалося досягти того, що 13 із 16-ти учасників увійшли навесні в єдиний пул?
– Думаю, це наслідок плідної роботи впродовж першої частини сезону – від літа до зими 2023 року. Я не схильний розрізняти роботу та розподіляти на «своїх-чужих». Так, у окремих клубів було своє бачення, хтось вирішив піти власним шляхом у організації та проведенні трансляцій. Ми це розуміємо, приймаємо та поважаємо. Наше завдання – створити такий єдиний телепул, який всіх задовольнить, а не куди треба заганяти з примусу.
Те, що ФК Рух (Львів) на початковому етапі оголосив про принципове бажання розвивати саме єдиний пул, зіграло свою позитивну роль у створенні та розвитку УПЛ-ТБ. Я вдячний ФК Рух за те, що він був одним із ідейних натхненників і популяризаторів ідеї УПЛ-ТБ.
Також відзначив би, що в складних умовах інші клуби також досягли того, що всі матчі транслювалися. Це було найголовнішим – не позбавити вболівальників можливості дивитися футбол, адже при вимушено закритих трибунах саме це воно й означало б.
– Давайте відразу уточнимо: а кому належить ТОВ УПЛ ТБ, заснована в Винниках Львівської області? Це саме вона зараз здійснює трансляції?
– Ні. УПЛ-ТБ – це частина структури УПЛ, тобто, вона повністю належить всім клубам-засновникам Української Прем’єр-Ліги.
– Штат коментаторів УПЛ-ТБ визначала УПЛ, консультуючись із клубами. Все вірно в цьому твердженні?
– Не зовсім. Це прерогатива УПЛ-ТБ.
УПЛ ТБ. Фото: УПЛ
– Те, що клуби мають вплив на цей процес, не здається вам конфліктом інтересів? Врешті-решт, клуби на призначення суддів не впливають…
– Ні, тому що останнє слово в цьому питанні все одно за УПЛ-ТБ. Ні клуби, ні УПЛ, якій клуби делегували повноваження проводити турнір, не втручаються в цей творчий процес.
– Гаразд, а як щодо цього сезону? Умовно, якщо глядач не встигне на пряму трансляцію, де він зможе потім подивитися матч?
– Уже є домовленість, що після завершення матчів із певним часовим ембарго повний запис гри буде викладено на YouTube-каналі команди-господаря.
– Чи не будуть банити ці записи, а також численні хайлайти та огляди, яких зараз багато в YouTube?
– Правовласниками цього продукту є клуби. Звісно, в кожного може бути свій підхід. Говорячи про єдиний пул, його партнери будуть захищені й матимуть право розміщувати матчі та їх фрагменти на попередньо обумовлених ресурсах.
«Завдяки титульному спонсору та допомозі європейських ліг, клуби не витрачатимуться на трансляції»
– Колись клуби заробляли на телетрансляціях, хай і була різниця між тим, що вони отримували й що хотіли отримувати. В минулому сезоні питання стало радикальніше: клуби мали ще й витрачатися на організацію трансляцій. А як зараз?
– Завдяки співпраці УПЛ із колегами з-за кордону, а також підтримці титульного спонсора наших змагань – компанії vbet, ми знімаємо фінансовий тягар із клубів-учасників УПЛ. Сумарно за рахунок допомоги європейських ліг і коштів, виділених vbet, клубам не доведеться оплачувати виготовлення трансляцій і інших продуктів УПЛ-ТБ.
– На сьогодні є низка статистичних платформ – Wyscout, Opta та багато інших. Чи планується співпраця з ними, щоб забезпечити трансляції цікавими цифрами, фактами?
– На сьогоднішній день ми ведемо перемовини зі статистичними платформами і сподіваюся, що вже у найближчому турі глядачі побачать, із ким ми досягли успіху у цьому процесі. Але так, ми над цим працюємо, аби мати якомога більше цікавинок для нашого кінцевого споживача — вболівальника.
– Хто безпосередньо організовує трансляції матчів? Чи є тут «Кремень-ТВ», «Наживо», продакшн, який працював для Setanta та Megogo? Чи це ваш власний продакшн в рамках УПЛ-ТБ?
– На сьогодні у нас працює чотири компанії, які сертифіковано виграли конкурс. Це «1+1», «Інженер-Сервіс», Soft Group та ТІК Media Production.
– Гаразд, тоді ще одне питання. Це зараз у нас один тур на тиждень, а пізніше ж стартують обидві ліги ПФЛ, аматори. Будуть матчі збірних, Кубка України. Ви впевнені, що УПЛ-ТБ справиться з трансляцією навіть з урахуванням графіку по два тури на тиждень плюс переноси?
– Так, все буде добре. Ми враховували навіть найбільш завантажені відрізки календаря.
«Чи будуть транслюватися в єдиному пулі плей-офф із Першою лігою та Кубок України?»
– Чемпіонат України з футболу – це не лише вищий дивізіон. А як буде з матчами плей-офф за право виступу в УПЛ, де зіграють між собою 13-14 команди VBET-ліги та 3-4 команди Першої ліги ПФЛ? Вони ввійдуть у пул?
– Домашні матчі клубів-учасників УПЛ, які входять у єдиний пул, будуть транслюватися. Інші матчі – за домовленістю.
– Матч ФК Олександрія – Шахтар, на жаль, багато вболівальників не змогли його подивитися (принаймні, перший тайм). УПЛ навіть виступила зі спільною заявою з Setanta Sports щодо часткового зриву трансляції. Що там сталося і чи була це проблема лише однієї платформи?
– Setanta Sports із технічних причин не змогла прийняти сигнал від УПЛ-ТБ. Ми опрацювали цю ситуацію, і наші партнери постараються уникнути повторення такого збою.
Олександрія – Шахтар. Фото: УПЛ
– В кулуарах кажуть, що ОТТ-платформи не можуть приймати більш як один сигнал від УПЛ-ТБ. При цьому в нас постійні повітряні тривоги, можуть бути інші форс-мажори. Невже це саме буде повторюватися й надалі?
– ОТТ-платформи вже вирішили це питання. Вони отримують від нас саб-канал. На жаль, кабельний лінійний телеканал не може транслювати декілька матчів одночасно. Саме тому, у разі зміщення програми передач через повітряну тривогу, кабельний телеканал транслюватиме у прямому ефірі лише наступний матч, який заплановано за розкладом. Перерваний/відкладений матч, що змістився у сітці, у прямому ефірі можна буде переглянути на ОТТ платформах, що підтримують трансляцію додаткових саб-каналів.
– Новачки УПЛ, які влітку отримують право виступати в найвищому дивізіоні, будуть автоматично входити в єдиний пул?
– Клуби – власники прав на трансляції своїх домашніх матчів згідно з українським законодавством. Отже, будемо шукати спільні інтереси, домовлятися. Повторюся, єдиний пул має стати привабливим для всіх учасників.
– Ваші попередники проводили тендер на продаж централізованих прав і не досягли в цьому успіху. Ви маєте намір влітку шукати єдиного ексклюзивного транслятора?
– На даний момент наше завдання – розширити аудиторію та розвивати УПЛ-ТБ. Отже, поки не говоримо про тендер. Хоча ми матимемо що запропонувати – і права за кордон, і хайлайти для телеканалів і інтернет-проектів, і окремі наші програми, і багато іншого. І якщо ми будемо бачити, що проведення тендеру на продаж централізованих прав допоможе залучити більше коштів і це буде влаштовувати клуби, то звісно, ми будемо розглядати таку можливість.
P.S. Щодо кількох питань відповіді наразі немає:
– Єдиний пул прав на трансляції передбачає не лише прибутки від бажаючих їх транслювати, а й появу нових спонсорів. Які пакети в УПЛ передбачені: генеральний спонсор, офіційний партнер, що ще?
– Хто є головним режисером, генеральним продюсером, керівником продакшну УПЛ-ТБ при Українській Прем’єр-Лізі?
– В анонсах і представленні вашого продакшну фігурує доменна адреса upl.tv. Але такого сайту нема. Що збираєтеся робити з цим? Можливо, в майбутньому саме тут буде закрита еко-система платної платформи з архівами матчів і всіма спецпроектами?
– У різні роки матчі УПЛ транслювали різні телеканали, навіть в останні роки їх було по кілька. Чи можливе створення єдиного архіву, де можна буде передивитися матчі за різні роки?
– Як буде з матчами півфіналів і фіналу Кубка України? Розумію, що організатором виступить УАФ, але все ж там гратимуть клуби УПЛ, у тому числі – ті, які входять у єдиний пул…